정밀한 기계적 결과물로서 사진이 지닌 실용성은 사진의 예술적 가치를 의심하는 근거가 되어 왔다. 특히 예술 작품의 순수성과 초월성을 강조하는 태도가 미학의 주류를 이룬 시기에 사진은 대중들에게 기술적인 효율을 달성하는 수단이나 방편으로 인식되었다. 이러한 흐름 속에서 예술사진이 본연의 실용적 특질로부터 멀어진 것과 달리 상업사진은 스스로의 목적지향성을 긍정함으로써 사진의 다른 역할을 모색한다. 여기서 ‘상업사진(commercial photography)’이란 의뢰인과 구매인의 존재, 그리고 다양한 이해관계자가 참여하는 분업 시스템에 기반해, 일정한 자발성과 자율성을 상실하는 대신 집단적 준거로 수용되는 정당성, 아름다움, 도덕 규범을 획득한다는 특징을 가진다.
《언커머셜(UNCOMMERCIAL): 한국 상업사진, 1984년 이후》는 급격한 경제 성장이 이루어진 1980년대 이후 한국에서 상업사진이 성취한 독자적인 스타일을 조명하고 그 변화의 과정을 되돌아본다. 시장에서의 자유로운 경쟁과 진화가 이미지의 다른 조건을 압도하게 된 상황에서 상업사진은 폭발적으로 성장한 대중문화의 세례 속에 기호와 취향의 확산에 따른 미시사회적 변화를 양적으로 또 질적으로 추동한 주역이다. 1984년은 『월간 멋』이 글로벌한 패션 무드를 서울에 소개하고 애플(Apple Inc.)의 매킨토시가 광고 제작 공정을 전산화한 해다. 최초의 유학 세대 작가들이 귀국해 상업사진의 개념과 동향이 달라졌으며 이러한 변곡점과 함께 1990–2000년대의 상업사진은 비로소 그 전성기를 맞는다.
상업사진은 흔히 세속적인, 현실에 영합하는 사진으로 규정된다. 그러나 동시에 상업사진은 점점 복잡·미묘해지는 소비사회의 욕망을 섬세하게 투사하고 갱신하는 전장이자 그것을 특유의 미적 양식으로 전환해 온 거대한 무의식의 암실이다. 이 과정에서 상업사진의 세속성은 전형적인 역사의 기록 또는 재현을 돌발적이고 개인적인 것으로 재창안한다. 《언커머셜》은 1984년 이후 동시대 상업사진의 발전과 도약을 이끌어 온 사진가 29인을 통해 한국 상업사진의 고유한 의의를 탐색하고 오늘날 ‘커머셜’의 의미를 새롭게 발견하고자 한다.
기간
2022.4.8.(금)―2022.6.26.(일)
장소
일민미술관 1, 2, 3전시실 및 프로젝트 룸
주최
일민미술관
후원
캐논코리아, 한국문화예술위원회, 현대성우홀딩스
참여작가
강혜원, 고원태, 곽기곤, 구본창, 김민태, 김보성, 김신애, 김영수, 김용호, 김중만, 김태은, 김현성, 김형식, 김희준, 레스, 목나정, 목정욱, 박지혁, 신선혜, 안상미, 안성진, 안주영, 오형근, 윤송이, 윤지용, 이건호, 장덕화, 조선희, 홍장현
관장
김태령
책임기획
윤율리
기획
최혜인, 백지수, 윤지현
진행
김진주, 유현진, 장서영, 한수진, 장수미
홍보
최윤희, 박세희
행정 및 관리
최유진, 신영원, 신혜준, 정이선
기획 협력
이미혜
특별전 기획
한금현
협업
thisisneverthat
그래픽디자인
워크룸
미디어월
페이퍼프레스
공간 조성
포스트스탠다즈
운송 설치
현대 ADP
번역
김지선
관람시간
화―일요일 오전 11시―오후 7시
매주 월요일 휴관
관람료
일반 7,000원(학생 5,000원, 만 24세 이하 학생증 소지자)
* 사전예약 없이 관람 가능
도슨트 프로그램
수, 토, 일 오후 3시, 각 회 40분 소요, 현장참여
The practicality of photography as a precise machinic product has long provided grounds to undermine the aesthetic value of photography. Especially at a time when emphasizing purity and transcendence in art has become mainstream in aesthetics, photography cemented its position as a means to achieve technical efficiency.
In this climate, art photography gradually moved away from touting its practical nature while, contrarily, commercial photography sought other roles of photography through acknowledging its own product-drivenness. Here, commercial photography is characterized by its reliance on an employer, a client, and a system of labor division among numerous stakeholders, the collectivity of which grants photography its legitimacy, beauty, and moral standards in exchange for autonomy and freedom.
UNCOMMERCIAL: Korean Commercial Photography, 1984 and Beyond sheds light on the original style and historical trajectory of Korean commercial photography that burgeoned with rapid economic advancement in the 1980s. At a time when unrestricted competition and growth in the market largely influenced the criteria of an “image,” commercial photography propelled quantitative and qualitative changes on micro-social levels by spreading trends in the explosive prosperity of popular culture. 1984 was the year when THE WOLGAN MOT introduced global fashion trends to Seoul readers and when Apple’s new Macintosh made possible the computerization of advertisement production. More than that, the concept and customs of commercial photography shifted with the return of the first generation of photographers to study abroad; and, with this turning point, Korean commercial photography of the 1990s through the 2000s reached its prime.
Commercial photography is often seen as a secular medium that accedes to reality. At the same time, however, commercial photography is an outlet that thoroughly reflects and renews the increasingly complex desires of consumer society─a darkroom of the unconscious, where these desires develop into unique aesthetic styles. In this process, the secularity of commercial photography recreates the typical historical documentation or representation into something unpredictable and personal. UNCOMMERCIAL invites the audience to explore the originality of Korean commercial photography and examine what it means for something to be “commercial” today through the work of 29 photographers who have pioneered contemporary commercial photography since 1984.
Period
2022.4.8.(Fri)―2022.6.26.(Sun)
Venue
Ilmin Museum of Art (Exhibition Hall 1, 2, 3 and Project Room)
Organized by
Ilmin Museum of Art
Sponsored by
Canon Korea, Arts Council Korea, Hyundai Sungwoo Holdings
Artists
Kang Hyeawon, Go Wontae, Kwak Kigon, Koo Bohnchang, Kim Mintae, Kim Bosung, Kim Sinae, Kim Youngsoo, Kim Yongho, Kim Jungman, Kim Taeeun, Kim Hyeonseong, Kim Hyungsik, Kim Heejune, LESS, Moke Najung, Mok Jungwook, Park Jihyuk, Shin Sunhye, An Sangmi, Ahn Seongjin, Ahn Jooyoung, Oh Heinkuhn, Yoon Songyi, Yoon Jiyong, Lee Gunho, Jang Dukhwa, Zo Sunhi, Hong Janghyun
Director
Kim Taeryung
Chief Curator
Yoon Juli
Curators
Choi Hyein, Baik Jisoo, Yoon Jihyun
Coordinators
Kim Jinju, Yu Hyunjin, Jang Seoyoung, Han Sujin, Jang Sumi
Public Relations
Choi Yunhee, Park Sehee
Administration
Choi Yoojin, Shin Youngwon, Shin Hyejun, Jung Eisun
Curatorial Cooperation
Lee Meehye
Special Exhibition
HAN Keum Hyun
Cooperation
thisisneverthat
Graphic Design
Workroom
Media Wall
paperpress
Spatial Design
Post Standards
Art Handler
Hyundai ADP
Translation
Kim Jisun
Opening Hours
Tuesday―Sunday 11 AM―7 PM
Closed on Mondays
Admissions
General 7,000 won (5,000 won for students under 24 years old)
DISCOVER SEOUL PASS Partnership